Poliittisia kirjoituksia Kohti Afrikan vallankumousta

Frantz Fanon

Frantz Fanonin poliittiset kirjoitukset avaavat oleellisia näkökulmia edelleen ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin tilanteessa, jossa rasismin leviäminen ja kolonialismin perintö näkyvät Euroopassa yhä voimakkaammin. Mikä on eurooppalaisen kulttuurin, kapitalismin ja rasismin suhde? Miten rasismi ja kolonialismi vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja kaikkiin ihmisiin riippumatta siitä pitävätkö he itseään rasisteina? Voidaanko rasismista ja kolonialismista vapautua kumoamatta myös muita sorron ja riiston muotoja?

Fanonin mukaan rasismi ei ole pelkästään erillinen tai ääneen lausuttu ideologia tai aate vaan tietyn yhteiskuntarakenteen arkipäiväinen ainesosa, jolla on niin henkisiä kuin materiaalisia vaikutuksia sekä rasismin kohteisiin että rasistisesti toimiviin. Painottaessaan rasismin subjektiivisia vaikutuksia, sen tunkeutumista kaikkialle Fanonin kirjoitukset ovat hätkähdyttävän ajankohtaisia nykytilanteessa, jossa rasismi aiheuttaa konflikteja itse Euroopan sisällä.

Frantz Fanon (1925–1961) oli Martinique’lla syntynyt ja Ranskassa opiskellut psykiatri, joka työskenteli Algerian ja Ranskan sodan aikana algerialaisessa sairaalassa ja kuoli syöpään vain 36 vuoden ikäisenä 1961. Elinaikanaan hän ehti julkaista teokset Peau noire, masques blancs (1952), L’An V de la révolution algérienne (1959) ja Les Damnés de la Terre (1961), joka on suomennettu nimellä Sorron yöstä. Postuumisti on julkaistu nyt suomennettu kokoelma Pour la révolution africaine. Écrits politiques (1964) sekä kokoelma Écrits sur l’aliénation et la liberté (2015).

Fanon on vaikuttanut paitsi postkoloniaaliseen tutkimukseen myös enemmän tai vähemmän suoraan niin sanottuun mustaan nationalismiin ja sen piirissä syntyneisiin ”eron politiikan” muotoihin, esimerkiksi radikaaliin feminismiin.

Suomentaja Eetu Virenin jälkisanat

Suomentanut Eetu Viren