Perjantai 18.5. klo 16–21, Teatterikorkeakoulu (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6)
Tutkijaliitto, Taideyliopiston Centre for Artistic Research (CfAR) ja Äänen Lumo ry. järjestävät tapahtuman, jonka teemana on Luigi Russolo ja tämän Hälyjen taide -kirja.
Italialaisen futuristin Luigi Russolon kirjoittama manifestikokoelma Hälyjen taide (L’arte dei rumori) ilmestyi vuonna 1916 Milanossa ja nyt ensimmäistä kertaa suomeksi Tutkijaliiton julkaisemana. Julkaisun kunniaksi järjestettävässä tapahtumassa kuullaan kirjan tematiikkaa taustoittavia ja eteenpäin pohtivia alustuksia sekä hälytaidetta.
Russolon Hälyjen taide on musiikin avantgarden perusteos, joka on vakiintunut osaksi uuden, kokeellisen ja elektronisen musiikin sekä äänitaiteen ja akustisen ekologian peruslukemistoa. Teos julistaa, että moderni elämä on mullistanut ihmisen akustisen kyvykkyyden ja musiikin taidetta tulee nyt rikastuttaa kaupungin, luonnon ja elämän äänillä: ”Lyyrinen ja taiteellinen yhteistyö elämän hälyisen kaaoksen kanssa perustaa uuden akustisen nautinnon, joka saavuttaa meidän hermomme täydesti, kommunikoi sielussamme syvästi ja satakertaistaa elämämme rytmin.”
Seminaarissa tekstin suomentanut Tanja Tiekso, Russolon kirjassa lainaamat Filippo Tommaso Marinettin runot suomentanut Janne Löppönen sekä hälytaiteen asiantuntijat Janne Vanhanen, Atte Häkkinen ja Taina Riikonen pohtivat hälyjen taiteen syntyä, melun estetiikkaa sekä Russolon hälysoittimien ja manifestien perintöä äänitaiteessa ja kokeellisessa musiikissa.
Tanja Tiekso: Huomioita Russolon ajattelusta, futurismista ja Hälyjen taiteesta
Janne Löppönen: Marinetti, hälyn ja vauhdin runoilija
Janne Vanhanen: Kokemus vai konteksti? Melun käsitteestä ja estetiikasta
Atte Häkkinen: Kokeellinen soitinrakennus ja futurismin perintö
Taina Riikonen: Russolon hälyhurma ja Hanasaaren voimalan urbaani humina
Seminaarin jälkeen (alkaen klo 19) esiintyvät hälytaiteilijat Sirpa Jokinen, Teemu Korpipää ja Ahti ja Ahti. Ohjelmisto keskittyy muun muassa hälyisiin ääniin, yläsävelsarjoihin sekä itserakennettuihin soittimiin. Taiteilija Sirpa Jokinen pyrkii avartamaan kuulijoidensa korvia käyttäen äänilähteinä rakentamiaan syntetisaattoreita ja kenttä-äänityksiä. Muusikko Teemu Korpipää tarkastelee suunnittelemansa EMOTI-soittimen avulla viritettyjen kielten yläsävelsarjoja ja polyfonisia resonanssitaajuuksia. Marja ja Niko-Matti Ahdin musiikki on yhdistelmä akusmaattista ja konkreettista musiikkia. Se koostuu heidän keräämistään ja muokkaamistaan äänityksistä, elektronisista soittimista, feedbackistä ja arkisten esineiden äänistä.
Seminaarin toteuttavat yhteistyössä Tutkijaliitto, Taideyliopiston Centre for Artistic Research (CfAR) ja Äänen Lumo ry.
Seminaari on avoin kaikille ja sen kielenä on suomi.
Hälyjen taide -teos on saatavilla tapahtumassa