Lukupiiri: Lopun aikojen sieni

Syksyä ja sieniä odotellessa alkaa Tutkijaliiton lukupiiri Anna Lowenhaupt Tsingin kirjasta “Lopun aikojen sieni – Elämää kapitalismin raunioissa”. Antropologi jäljittää palkitussa menestyskirjassaan matsutake-sienen matkaa kapitalismin reunamilla Oregonin ja Suomen Lapin metsistä japanilaisten herkkusuiden ruokapöytiin. Matsutaken omintakeinen toimitusketju kietoo yhteen työpaikkansa menettäneiden yhdysvaltalaisten, Oregonin hylättyihin talousmetsiin päätyneiden entisten viidakkosissien, kiinalaisten vuohipaimenten, suomalaisten luonto-oppaiden, japanilaisten bisnesmiesten ja lukemattomien muiden tarinat. Kiehtovan sienen kautta avautuukin näkymä kapitalismin ja sen marginaalien suhteisiin, vuorovaikutukseemme ei-inhimillisten toimijoiden kanssa ja lopulta elämän mahdollisuuksiin antroposeenin aikakaudella – kapitalismin jälkeensä jättämissä raunioissa.

Lukupiiri kokoontuu kerran viikossa klo 17:00 Lymyssä (Pengerkatu 6). Ensimmäinen tapaamiskerta on tiistaina 15.8. Kokoontumiset jatkuvat siitä eteenpäin vuorotellen maanantaina ja tiistaina. Lukupiirin osallistujat voivat ostaan ensimmäisellä kerralla teoksen 15 euron lukupiirihintaan. Lukupiirivetäjänä toimii Juho Narsakka.

Ensimmäisellä kerralla sovitaan käytännön asioista ja keskustella luettavasta teoksesta yleisemmällä tasolla.Tervetuloa lukemaan, kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Lukupiirin Facebook-tapahtuma löytyy täältä: https://www.facebook.com/events/844173816715551